ФІЗИКА & ІКТ
Сайт учителя фізики Ілони Хляпової



Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід
П`ятниця, 29 Березня 2024, 09:48
Ви увійшли як Гость | Група "Гости"Вітаю Вас Гость | RSS

МЕНЮ САЙТУ
ПОШУК НА САЙТІ
ПОДІЇ ГІМНАЗІЇ №31
ЛЕТАЮЩИЕ СТАКАНЫ
МОЛОКО КОЛЬОРОВЕ
ОПТИКА
ІнтернетУрок
ФІЗИЧНИЙ КАЛЕНДАР
БЕРЕЖІТЬ СВІЙ ЧАС!
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
НА УРОЦІ
ВІДКРИТИЙ СВІТ
КАТАЛОГ САЙТІВ
Каталог українських сайтів
український каталогУкраина-Сегодня: Каталог сайтов
Безкоштовний каталог сайтівКаталог полезных сайтов. Каталог интересных сайтов
Каталог сайтів України
Рейтинг@Mail.ru
СТАТИСТИКА
ЭЛЕКТРОННЫЕ КНИГИ
ВІК САЙТУ
Головна » Файли » МЕТОДИЧНА РОБОТА І.О.ХЛЯПОВОЇ » ПУБЛІКАЦІЇ

ЕЛЕМЕНТИ ДИСТАНЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ І МУЛЬТИМЕДІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У НАВЧАННІ ФІЗИКИ ТА ПРИРОДОЗНАВСТВА В ШКОЛІ
30 Червня 2011, 23:52

УДК: 372.893 + 37.018

ЕЛЕМЕНТИ ДИСТАНЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ І МУЛЬТИМЕДІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У НАВЧАННІ ФІЗИКИ ТА ПРИРОДОЗНАВСТВА  В  ШКОЛІ

І.О.Хляпова

Науково-методичний центр міського управління освіти м.Запоріжжя

У статі розкриваються можливості використання елементів дистанційної підтримки процесу навчання фізики та природознавства в сучасній школі. Розглядаються приклади використання інтернет ресурсів і мультимедійних технологій у процесі вивчення фізики та природознавства.

Ключові слова: навчання фізики та природознавства, інформаційно-комунікативні технології, дистанційне навчання.

В статье раскрываются возможности использования элементов дистанционной поддержки процесса обучения физики и природоведения в современной школе. Рассматриваются примеры использования сетевых ресурсов и мультимедийных технологий.

Ключевые слова: обучение физики и природоведения, информационно – коммуникативные технологии, дистанционное образование.

Постановка проблеми. Сучасний рівень розвитку комп'ютерної техніки і програмного забезпечення надає широкі можливості щодо модернізації та підвищення ефективності навчання. Використання мультимедійних технологій у навчальному процесі урізноманітнює його, підвищує ефективність засвоєння матеріалу, автоматизує процес навчання та контролю знань. Розвиток глобальної мережі інтернет та зростання її впливу на всі сторони діяльності суспільства за останні роки зумовили в освітній системі істотні структурні зміни.

У зв’язку з цим можна стверджувати, що з поширенням у світі інформаційно-телекомунікаційних технологій та істотними структурними змінами в освітніх системах склалися передумови появи і розвитку нового напряму навчання основам наук - дистанційного.

Безперервна освіта сьогодні – це необхідна умова для вирішення цілого комплексу завдань, що виникають внаслідок реалізації стратегій соціальних і культурних трансформацій. Вони, у свою чергу, обумовлені становленням інформаційного суспільства і під вищеними вимогами до рівня освіченості кожного громадянина.

Оскільки освіта створює фундамент розвитку будь-якої держа ви, то вона є стратегічно важливим напрямком впровадження телекомунікаційних та інформаційних техноло гій. Поступовий перехід до високих технологій виробництва, невпинний розвиток інформаційних технологій, що супроводжується впровадженням їх у практику і, взагалі, прискорення темпу життя вимагає від кожної особис тості постійного вдосконалення набутого рівня знань та оволо діння кардинально новими вміннями і навичками.

На превеликий жаль, розвиток дистанційної освіти в Україні розпочався значно пізніше, ніж у країнах Західної Європи і здійснювався за умов низького рівня інформатизації українського суспільства, незначної кількості оснащення комп'ютерною технікою шкіл та відсутності спеціалізованих методик дистанційного навчання. Протягом останніх років в Україні здійснюються певні кроки щодо розв’язання проблем дистанційної освіти саме у вищій школі, а проблеми оптимізації навчального процесу за дистанційної форми навчання в загальноосвітніх навчальних закладах практично  залишаються поза увагою. Тому, як і раніше, впровадження елементів дистанційної освіти в навчальний процес загальноосвітніх закладів та розробка відповідної методики їх реалізації залишаються актуальними [1; 5]. 

Аналіз останніх досліджень і публікацій. В Україні розвиток дистанційного навчання підтримується на державному рівні [2]. Одночасно із законодавчою базою розвиваються науково-методичні основи дистанційного навчання. На сьогодні досліджено такі аспекти: шляхи підвищення ефективності навчання з використанням інформаційних технологій (В.Ю. Биков, В.Ф.Забалотний, О.І. Іваницький, В.І. Сумський та ін.), педагогічні підходи до комп’ютеризації навчального процесу (Б.С. Гершунський, І.П. Підласий); дидактичні властивості комп’ютерних засобів (Є.С. Полат); теорія і практика особистісно-орієнтованого навчання (І.Д. Бех, С.І. Подмазін,); методи творчого навчання за допомогою телекомунікаційних засобів (Г.А. Андріанова, А.П. Кудін, А.В. Хуторський); концептуальні педагогічні положення про дистанційне навчання (О.А. Андрєєв, Л.В.Васильченко, В.В. Олійник, Є.С. Полат, А.В. Хуторський та інші).

Загальноосвітня школа України має здійснити прорив до якісно нової освіти всіх дітей шкільного віку. Згідно концепції профільного навчання в старшій школі, необхідно пріоритетну увагу звернути на навчальний зміст і методику, які формують світогляд учня, ціннісні орієнтації, уміння користуватись комп'ютером, самостійно вчитися та критично мислити. Особливу увагу у розв’язанні поставлених перед освітою важливих світоглядних та прикладних питань відіграє фізика, яка створює необхідні умови для формування у молоді правильних наукових уявлень про навколишній світ та його фізичну картину, формує і розвиває у дітей науковий спосіб мислення, розкриває тісний взаємозв'язок науки з життям, суттєво поліпшує політехнічну спрямованість навчання [3]. 

Метою статті є уточнення можливостей практичного використання сучасних дистанційних форм і мультимедійних технологій навчання фізики та природознавства в школі.

У статті використано авторський досвід вирішення проблеми у гімназії №31 м.Запоріжжя.

Під дистанційним навчанням переважно розуміють індивідуалізований процес передавання і засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчання у спеціалізованому середовищі, яке створене на основі сучасних психолого - педагогічних та інформаційно - комунікаційних технологій. Світовий процес переходу до постіндустріального суспільства  зумовлює: задоволення освітніх   потреб громадян  упродовж усього життя; забезпечення доступу до освітньої і професійної підготовки всіх, хто має необхідні здібності та адекватну підготовку [ 4 ].

Взаємодія ж викладача - координатора з учасниками дистанційної форми навчання відбувається на базі глобальної мережі, використання інтернет-ресурсів і здійснюється в таких формах:

  1. індивідуальне листування із учнями по електронній пошті;
  2. розповсюдження інформаційних матеріалів та листування з усією  віртуальною навчальною групою одночасно за допомоги списку розсилання;
  3. консультаційна допомога при проведенні навчальних проектів та вирішенні проблемних питань у рамках навчального плану;
  4. проведення підсумково-контрольних заходів.

Зрозуміло, що дистанційна освіта як форма навчання вимагає від ії учасників певного технічного забезпечення.

Тому впровадженню елементів дистанційної освіти в навчально – виховний процес гімназії  передувало анкетування учнів на предмет готовності стати учасниками такої форми навчання. Результати (таблиця 1) виявилися цілком достатніми для опанування нової для загальноосвітнього закладу форми освіти.

Таблиця 1

Забезпечення учнів 5 – 11 класів Запорізької гімназії №31 власною комп’ютерною технікою і доступом до інтернет-ресурсів (2008 – 2009 н.р.)

Учень має комп’ютер – має можливість користуватися прог-рамним забезпеченням Microsoft

(створювати та редагувати документи різних форматів); користуватися переносними носіями інформації.

Учень має комп’ютер і вільний вихід

у глобальну мережу Інтернет.

98%

92%

А що ж саме спонукало до впровадження елементів дистанційного навчання в гімназії - загальноосвітньому закладі? До основних чинників належать наступні:

  1. бажання підготувати випускників гімназії конкурентноспроможними членами інформаційного суспільства;
  2. продовження виконання програмового матеріалу під час довготри-валого карантину;
  3. зайнятість учнів гімназії в позашкільних закладах (участь у конкурсах, спортивних змаганнях з відривом від навчання);
  4. відсутність міцного здоров’я деяких учнів (хронічні захворювання), що змушує лікуватися вдома;
  5. наявність учнів, які взагалі навчаються за індивідуальним планом;
  6. надання можливості повторити програмовий матеріал, поглибити знання з певної теми або скоригувати їх;
  7. формування медіаграмотності у дітей.

Отже першим кроком з боку вчителя було створення власного сайту NATURE & HUMAN (http://nh.at.ua/), а з боку учнів – створення власних поштових скриньок для зворотнього зв’язку. Сайт вчителя дає можливість учням та їх батькам вчасно та у зручний спосіб отримати корисну інформацію:

  1. зміст навчального матеріалу з фізики та природознавства, державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів і критерії оцінювання їх навчальних досягнень;
  2. розклад роботи вчителя допоможе обрати зручний час для спілкування з ним учнів або їх батьків;
  3. домашні завдання для учнів, які були відсутні на уроці;
  4. тренувальні варіанти самостійних і контрольних робіт для якісної підготовки до тематичного оцінювання;
  5. додаткові підручники в електронному вигляді, довідкову літературу, адреси корисних сайтів.

Сервіси всесвітньої мережі Інтернет та сайт вчителя дає можливість створювати, накопичувати й використовувати різноманітну інформацію. Отже сучасні технології, турбота і невпинна праця вчителя дозволяють учням, які за будь – яких причин були відсутні на уроках або взагалі перервали навчальний процес на певний час, продовжувати отримувати знання. За для цього вчитель створює конспект певного розділу (наприклад: «Електричне поле», 9 клас) у формі презентації. Та крім основних визначень понять та формул така презентація містить гіперпосилання на відеоролики, що демонструють певні фізичні явища або досліди. Необхідні відеоролики вчитель завчасно знаходить на сайті «youtube.com», або викладає на цей сайт власно створене відео та дає на нього посилання.

Такий конспект – презентацію учні можуть використовувати для повторення матеріалу перед тематичним оцінюванням; перед вхідним контролем, який проводиться щорічно на початку року (презентація зберігається на сайті); для закріплення вивченого матеріалу; для самостійного вивчення матеріалу уроків, на яких  учень був відсутній.

Подібна форма роботи пропонується учням гімназії під час довготривалого карантину. До конспекту – презентації теми обов’язково додаються  приклади розв’язання задач і умови завдань для самостійного виконання (на сайті вчителя в каталозі файлів учні завжди можуть знайти необхідні довідники, додаткові підручники, посібники з прикладами розв’язків задач). Виконане домашнє завдання учні відправляють для перевірки на поштову скриньку вчителя lnkhlypv@mail.ru. Така форма роботи як елемент дистанційного навчання дозволяє вчителю виконати, а учням –  максимально засвоїти програмовий матеріал. Досвід педагогічної реалізації такого підходу показує на значне зростання пізнавального інтересу учнів до вивчення фізики і природознавства.

Для  якісної підготовки до тематичного оцінювання або до контрольної роботи вчитель завчасно викладає на сайті завдання, подібні до завдань тематичного  оцінювання (тренувальні тестові завдання, тренувальні варіанти контрольних робіт). Більшість учнів користуються такою формою роботи для відпрацювання та закріплення умінь і навичок з певної теми. Також для раціонального використання часу учасників навчального процесу та для надання можливості учням скоригувати їх знання, вчитель на сайті викладає певні завдання, які учні мають виконати та надати вчителю на перевірку.

Наступна форма роботи з учнями як елемент дистанційної освіти – це ознайомлення учнів з умовами інтерактивних конкурсів («Левеня», «Технік Юніор», «Геліантус»), з завданнями різних етапів  Всеукраїнської олімпіади з фізики.

Учням п’ятих та шостих класів під час вивчення курсу природознавства вчитель пропонує, зокрема, перегляд вдома тематичних короткометражних відеороликів, розміщених на сторінці сайта «Уявлення про Всесвіт» та перегляд науково – популярних мультиплікаційних фільмів, створених за шкільною програмою на сайті bibigon.ru.

Висновки: Для реалізації елементів дистанційної підтримки навчання фізики в школі вчителю і учням необхідно володіти мережевими і мультимедійними технологіями та мати доступ до глобальної мережі. Це дозволяє, по-перше, використовувати інтернет-ресурси для розширення: навчально-пізнавальної, пошуково-довідкової, пошуково-творчої, проектної та інших видів діяльності і спілкування учнів,  використання мультимедіа у навчанні фізики; по-друге  -  у разі необхідності забезпечувати неперервність навчально-виховного процесу; по-третє – активізувати пізнавальний інтерес учнів до вивчення фізики та природознавства. Технологічно таку діяльність реалізувати вчителю (школі) доцільно через створення власного навчального сайту з предмету, створення мережевої спільноти, використання електронної пошти та ін.

Подальші розвідки можуть бути пов’язані з розробкою і впровадженням сучасних засобів реалізації дистанційної підримки навчання фізики.

ЛІТЕРАТУРА

1. Бут В. Дистанційне навчання – вимога часу // Директор школи (Шкільний світ). – 2004. – №1. – С.28-29.

2. Державний стандарт базової і повної середньої освіти //Освіта України. – 2004. - № 5 (20 січня).

3. Концепції профільного навчання в старшій школі // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України, 2003. - №24. - С 3-15.

4. Постанова Кабінету Міністрів України від 23.09.2003 № 1494 «Про затвердження Програми розвитку системи дистанційного навчання на 2004-2006 роки». Електронний ресурс. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0464-04

5. Прокопенко І. Ф. Педагогічні тех нології: навч. посіб. / І.Ф. Прокопенко, В. І. Євдокимов. - X. : Колегіум, 2005. - 224 с.

 

In article possibilities of use of elements of remote support of process of training of physics and natural study at modern school reveal. Examples of use of network resources and multimedia technologies are resulted.

Keywords: physics and natural study training, is information – communicative technologies, remote formation.

Надійшла до редакції 27.06.2010 р.


Категорія: ПУБЛІКАЦІЇ | Додав: Ilona
Переглядів: 1961 | Завантажень: 1
ВХІД
КАТЕГОРІЇ РОЗДІЛУ
РОЗРОБКИ УРОКІВ
ФРАГМЕНТИ УРОКІВ
ПУБЛІКАЦІЇ
ДИДАКТИЧНІ МАТЕРІАЛИ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ПОЗАКЛАСНІ ЗАХОДИ
ПОРТФОЛІО
КАЛЕНДАРНІ ПЛАНИ
БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
ПЕРЕМОЖЦІ ОЛІМПІАД
ТЕСТИ ЗНО онлайн
Simple Science
ТЕХНОЛОГІЇ
ШколаСучаснихЗнань
SCHOOL CHAMPION
KHAN ACADEMY
KHAN ACADEMY
COURSEERA
ЗНО
НА УРОЦІ
ОСВІТНІ САЙТИ
Powered by BannerFans.comУкраинский портАл
        Навчально-методичний центр м. Запоріжжя.
Каталог освітніх сайтівwww.all-fizika.com[Довідник] для вчителів
Сеть творческих учителей
НАШ БАННЕР
BannerFans.com
ПОГОДА

Website "ФІЗИКА І ПРИРОДОЗНАВСТВО" by Ilona Khlyapova © 2024 |